Kund hos oss

Möt vår kundrepresentant Magnus

Berätta lite om dig?
Jag heter Magnus Kindåker och är 50 år gammal och bor i Falun. Där jag har bott sedan länge men jag har även bott i Örebro när jag gick i skolan. Cp skadad sedan födseln. Jag har haft personlig assistans sedan 1996. Min stora passion är att hjälpa andra funktionshindrade att få ett bättre liv. Att försöka leva så normalt som möjligt efter sin egen förmåga. Att ge dem tips! Föreläsning är en viktig bit i mitt liv där jag inspirerar andra familjer och funktionshindrade med min föreläsning. Jag är driven, aktiv och positiv. Jag har skrivit en bok som heter ”från rullstolsrobot till människa med mening” samt drivit igenom mobilitetsstödet i Falu kommun som ett komplement till färdtjänsten. Min stora passion har varit rullstolsdans som jag tävlat i både bugg och vals. Men just nu så har jag lagt detta på is. Sen gillar jag olika sportevenemang men inte fotboll utan övrig sport. 

Vad har assistansen gjort för dig?
Att jag kan leva ett normalt liv utifrån min funktionsnedsättning. Man kan få äta den maten som man vill och framför allt gå på toaletten när man vill. Jag kan bjuda hem min familj på middag och sen ordna nyårssupéer för att få bjuda tillbaka till min familj. Jag kan få hjälp med att läsa texten på en film och få den förklarad för mig om jag inte skulle förstå. Utan min assistans skulle jag inte kunna leva ett normalt liv.

Vad är viktigt för dig i ditt val av assistansanordnare?
Att bli sedd och lyssnad på. Att inte bli överkörd! Att ett assistansbolag inte lovar massa saker som dem inte kan hålla! Att man har en bra uppdragschef.

Varför väljer du Akria personlig assistans?
Akria är familjära och är mån om både kunder och assistenter. Jag har en mycket bra relation med min uppdragschef som är både kunnig och bra på att fånga upp saker som sker.

Alla som jag varit i kontakt med är väldigt tillmötesgående. Jag är sedd på ett helt annat sätt mot vad jag på tidigare bolag varit. Jag både har och skulle rekommendera Akria till andra som behöver en bra assistansanordnare.

Magnus Kindåker
Kundrepresentant för Akria personligare assistans

Möt vår kundrepresentant Markus

Berätta lite om dig själv:
Jag heter Markus Viklund och är 31 år. Jag bor i ett radhus och har personliga assistenter som arbetar hos mig dygnet runt. Jag har en tumör på hjärnan som påverkar mina nerver.

På vardagarna jobbar jag. Jag jobbar med musik några dagar i veckan. Jag jobbar också hemifrån med en tidning som heter DV magasinet. På min fritid ägnar jag mig mycket åt att göra Youtube videos. Det är mitt stora intresse och jag tycker det är väldigt kul. Följ mig gärna där (Mackis kanal). Ett annat stort intresse jag har är träning och jag tränar på gym.

Vad betyder assistansen för dig?
Att jag har personlig assistans betyder att jag har möjlighet att göra det som jag vill. Eftersom jag är delaktig i valet av mina personliga assistenter känner jag att jag trivs bra med dem.

Hur upplever du Akria Personlig assistans som assistansanordnare?
Jag får alltid direkt återkoppling om det är något jag undrar över och det är en bra kontakt med alla som arbetar där. Jag har en bra uppdragschef som jag trivs med och träffar ofta.

Markus Viklund
Kundrepresentant för Akria personligare assistans

Bli en del av oss på Akria Personligare assistans

Välkommen att ta del av oss på Akria Personlig assistans! Vi är ett team som tillsammans har mångårig erfarenhet av branschen personlig assistans och vi finns med lokalkontor runt om i vårt avlånga land.

Vi finns här med kunskap och engagemang nära våra kunder och personliga assistenter. Hos oss får du en uppdragschef som ombesörjer helheten i ditt assistansuppdrag. Uppdragschefen är din kontaktperson och även dina assistenters närmaste chef.

Vi har ett beredskapsteam som finns tillgängliga utanför våra kontorstider om något akut skulle inträffa. För oss är det viktigt att du får den assistans som du själv önskar och är i behov av utifrån ditt beslut. Det är därför viktigt att du har ett stort inflytande över hur din assistans ska utformas för att få de bästa av förutsättningar.

Har du inte något beslut om personlig assistans och behöver hjälp med att ansöka? Vi kan hjälpa dig. Hör av Dig till oss så berättar vi mer!

Akria - personligare assistans

Transparens och delaktighet

Vi på Akria har ständigt och alltid fokus på kvalitet i det arbete vi dagligen utför. Det arbetet omfattar såväl våra kunder, dess anhöriga, samt medarbetare och våra olika samarbetspartners.

Att ge dig som kund den bästa förutsättningen att leva det liv du själv önskar säkerställs genom din delaktighet och ditt inflytande i planeringen av hur du vill att din insats som du är beviljad ska utföras. Vi arbetar kontinuerligt med att din insats följs upp och utvärderas.

Vi arbetar med ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete enligt Socialstyrelsens krav SOSFS 2011:9.
Senaste version av SOSFS 2011:9 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete – Socialstyrelsen

Kundundersökning

Genom årliga kundundersökningar som utförs anonymt följer vi upp din upplevelse över hela den insats som vi utför. Undersökningen ska ge dig som kund möjlighet att påverka det förbättringsarbete som ständigt är pågående.  Dina synpunkter är oerhört värdefulla för oss. 

Ekonomirapport

Som kund är det viktigt att du har möjlighet att få en överblick över de kostnader som uppstår i din assistans.

Hos Akria personlig assistans får du en ekonomisk rapport som visar olika omkostnadsposter såsom personalkostnader, assistansomkostnad, personalomkostnad och utbildningskostnader som din assistansersättning fördelats på.

Medarbetare

Akria personlig assistans har idag runt 550 medarbetare som består av personliga assistenter samt administrativ personal. Akrias personliga assistenter rekryteras i samarbete med våra kunder utefter behov och önskemål. Kompetens som efterfrågas är omvårdnadserfarenhet, livserfarenhet och personliga egenskaper.

I de uppdrag där omvårdnadsbehovet kräver specialistkompetens rekryteras personliga assistenter med relevant utbildning för detta. Våra tjänstemän med uppdrag i det dagliga arbetet hos Akria personlig assistans har olika kompetenser bland annat socionomutbildning, pedagogikutbildning och ekonomiutbildning.